گزارش کآرآموزی سرسیلندر و سیستم جرقه زنی

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش کآرآموزي سرسيلندر و سيستم جرقه زني در 17 صفحه ورد قابل ويرايش


فصل اول

سرسيلندر
ريشه لغوي

اين ترکيب دو کلمه‌اي براي بيان يک قطعه از موتور بکار مي‌رود. ليکن از دو کلمه «سر» و «سيلندر» تشکيل شده است و به معناي قطعه‌اي است که بر قسمت فوقاني سيلندر موتور نصب مي‌گردد.
ديد کلي

چنانچه بلوک سيلندر يک موتور را به تنهايي ديده‌ باشيد. متوجه شده‌ايد که قسمت فوقاني آن باز بوده و پيستونها در درون سيلندرها قابل ديدن مي‌باشند. در ضمن سوراخهايي در بدنه موتور وجود دارد (بدنه موتورهاي بلوک سيلندر است) که انتهاي آنها باز است. براي تکميل شدن ساختار بلوک سيلندر به سرسيلندر نياز است.
ساختمان سرسيلندر

سرسيلندر يک قطعه ريخته‌گري شده است که معمولا از جنس چدن يا آلياژهاي آهن ، مس يا آلومينيم ساخته مي‌شود. شکل کلي سرسيلندر متانسب است با شکل سيلندر به نحوي که مي‌بايست تمام قسمت‌هاي آنها بر يکديگر منطبق باشند. (لازم به ذکر است که موتورهاي دوزمانه فاقد سرسيلندر مي‌باشند) سرسيلندر مي‌بايست با قسمت فوقاني سيلندر و سرسيلندر تطابق کامل داشته باشد تا بتواند از نشست گازهاي محبوس در سيلندر يا گاز محترق در اتاقک انفجار جلوگيري کند.

در ضمن مي‌بايست سرسيلندر داراي مجاري در امتداد مجاري سيلندر داشته باشد تا جريان آب و روغن از پوسته موتور به سرسيلندر رفته و پس از انجام وظايف روغن کاري و خنک کاري دوباره به سيلندر برگردد. البته براي انجام آب بندي کامل ميان سيلندر و سرسيلندر از يک واشر استفاده مي‌شود. جنس اين واشر از مس و پنبه نسوز است که باعث مي‌شود تا از محل اتصال سيلندر و سرسيلندر هيچگونه عبور گاز يا مايعي اتفاق نيافتد. (آب بندي : جلوگيري از نشست يک سيال).

در ضمن سرسيلندر به وسيله پيچ کاملا به بدنه موتور چسبانيده مي‌شود. سرسيلندر مي‌بايست داراي يک سطح بسيار صاف و پرداخت شده در قسمت تحتاني باشد. البته اين حالت براي سطح فوقاني سيلندر نيز الزامي است. تاب برداشتگي يا وجود خراش‌هاي عميق در قسمت بالاي بدنه موتور و يا قسمت تحتاني سرسيلندر مي‌تواند مانع آب بندي کامل گردد. که در صورت جزئي بودن اين نقايص مي‌توان با صفحه تراشي آنها را رفع نمود.
قطعات سرسيلندر

سرسيلندر داراي مجاري متعددي مي‌باشد. برخي از آنها جهت آب و روغن تعبيه شده اند. گروهي ديگر از اين مجاري جهت ورود هوا به داخل اتاقک احتراق تعبيه شده‌اند، که به آنها مانيفولد هوا مي‌گويند. گروه سوم جهت خارج کردن گازهاي ناشي از احتراق از اتاقک احتراق در نظر گرفته شده‌اند که به آنها مانيفولد دود مي‌گويند.


سيستم ديگري که بر روي سرسيلندر موتورها نصب مي‌شود ، سيستم سوپاپ‌ها است. که شامل سوپاپ ، ميل سوپاپ ، اسبک‌ها ، فنرها و ديگر تجهيزات مربوطه مي‌باشد. البته محل قرار گيري سوپاپ‌ها در سرسيلندر نيز به شکل متناسب با سوپاپ‌ها از قبل تعبيه شده است و براي آب بندي آنها ، عمليات ماشين کاري بر روي آنها انجام شده است.
اتاقک احتراق

که عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نيز عمل انفجار اين مخلوط در آنجا صورت مي‌گيرد، نيز در بدنه سرسيلندر تعبيه شده‌ است که از لحاظ شکل و ابعاد داراي گونه‌هاي فراواني است. ناگفته نماند که سرسيلندر در زير يک درپوش محفوظ است.
طرز کار

قطعات عمده سرسيلندر که تحرک دارند همان سوپاپ‌هاي سرسيلندر مي‌باشد که مي‌بايست بصورت بسيار دقيق و متناسب با حرکات پيستون باز و بسته شوند. عمل باز و بسته شدن اين سوپاپ‌ها و نيز زمان بندي آن (تعيين مدت زمان بسته بودن يا باز بودن سوپاپ‌ها) بوسيله ميل بادامک انجام مي‌پذيرد. قسمت‌هاي ديگر سرسيلندر که فاقد تحرک هستند کافيست که در برابر حرارت‌هاي بالاي ايجاد شده در اثر احتراق و نيز در برابر شوک‌هاي بوجود آمده در اثر انفجار سوخت پايداري داشته باشند. و البته باز بودن مجاري عبور آب و روغن نيز ضروري است.
کاربرد

سرسيلندرها تنها در موتورهاي داخلي احتراق چهار زمانه وجود دارند و علت استفاده از آنها اين است که اگر به علت خرابي نياز باشد که سيلندرها يا پيستونها دستکاري شوند، يا برداشته شوند، با باز کردن سرسيلندر دسترسي به آنها بسيار ساده‌تر خواهد بود.



فصل دوم

پژو آردي
نوع موتور:پيکان 1600
سيستم سوخت رساني :انژکتوري
حجم موتور:1598 سي سي
سوخت :بنزين بدون سرب
تعداد سيلندر :4
نسبت تراکم:8/5
حداکثر گشتاور :110 Nm در 3750 دور در دقيقه
حداکثر سرعت :175 کيلومتر بر ساعت
گيربکس :دستي 5 سرعته
کلاچ: کابلي
نوع و توان باتري :باتري 12 ولت 60 آمپر ساعت
دينام :80 A
استارت:0.9KW
وزن روي اکسل :630کيلو گرم
وزن روي اکسل عقب :490 کيلوگرم
وزن ناخالص:1500 کيلوگرم
طول خودرو:4408 MM
عرض خودرو 1694 MM
ارتفاع خودرو :1460 MM


قسمت اول

مقدمه ....................

موتورهاي احتراق داخلي توسط انفجار (احتراق ) مخلوط هوا و سوخت در سيلندر، نيرو توليد ميكند . موتورهاي گازوييل سوز ( ديزل) با بالا بردن فشار تراكم در اتاق احتراق ، عمل اشتعال خود به خود انجام ميگيرد. اما در موتورهاي بنزيني( يا گاز سوز ) قابليت بالا بردن فشار تراكم در حد موتورهاي ديزلي نميباشد ، بنابراين لازم است مخلوط بنزين و هوايي (كه توسط كاربراتور به سيلندرها فرستاده ميشود) به روش ديگري محترق گردد. اين كار در موتورهاي بنزيني بر عهده سيستم جرقه ميباشد .



توجه : حتما اصطلاح انژكتوري – بنزيني را شنيده ايد ، اين نوع موتورها نيز مانند موتورهاي بنزيني – كاربراتوري به احتياج به سيستم جرقه دارند.فقط نحوه سوخت رساني آنها به كمك انژكتور انجام مي پذيرد.

وظيفه سيستم جرقه



ايجاد جرقه براي احتراق مخلوط بنزين ( يا گاز ) و هوا لازم است اما براي روشن كردن موتور كافي نيست .مقدار ولتاژ نيز بايد براي احتراق كافي باشد همچنين زمان ارسال جرقه نيز مهم ميباشد . اين زمان حتما بايد اندكي قبل از رسيدن پيستون به نقطه مرگ بالا باشد ( TDC ) . علاوه براين مدت زمان جرقه نيز در احتراق اثر زيادي دارد كه اين كار نيزبه عهده سيستم جرقه ميباشد . بطور خلاصه ميتوان گفت وظيفه سيستم جرقه :



ارسال جرقه در مكان مناسب (در اتاق احتراق )

و زمان مناسب (كمي قبل از انتهاي تراكم )

و ولتاژ مناسب ( براي ايجاد قوس الكتريكي بين الكترود مثبت و منفي شمع)

و طول مدت مناسب (براي احتراق مناسب تر )



انواع سيستم هاي جرقه

از هنگامي كه اتينه لنوير( مراجعه به تاريخچه اتومبيل ) اولين موتور احتراق داخلي را ساخت و تكميل آن توسط چالز فرانكلين كترينگ، سيستم هاي مختلفي براي ايجاد جرقه در اتاق احتراق ابداع شده ا ند و روز به روز كارايي اين سيستم بالاتر رفته است . دسته بندي تمامي سيستم هاي جرقه موجود كار دشواري ميباشد. برخي از اين سيستم ها در قسمتهايي باهم شباهت دارند درحالي در قسمتهاي ديگر باهم متفاوتند .شركتهاي توليد كننده روشهاي مختلفي را براي انجام اين كار ابداع كرده اند .
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 1729 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:130 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: